The intriguing work of Laurien Renckens by Melchior Jaspers (Eng)
Het intrigerende werk van Laurien Renckens
De werken van Laurien Renckens hebben verschillende eigenschappen. Ze zijn geconcentreerd en speels tegelijk. Ze stralen energie uit en aan de andere kant hebben de werken ook iets timides en zijn zij bescheiden. Het werk voelt vrij aan en heeft strakke kaders. De schilderijen van Renckens zijn alsof je naar een edelsteen kijkt. Wanneer het werk bekeken wordt vanuit verschillende hoeken is het werk iedere keer anders en geeft het zich op een andere wijze bloot. Elke kant en hoek geeft weer een ander soort schittering.
Het contemplatieve element en de zinrijke lading binnen het werk van Laurien zijn te verklaren door de empathische en persoonlijke benadering die Renckens kiest. Wanneer de werken in rust bekeken worden, lijkt het echt alsof de werken de toeschouwer iets willen geven. Bij het kijken naar het werk kan de toeschouwer een boost van energie ontvangen en is dit vergelijkbaar met een soort spirituele ervaring, de werken stralen echt.
Renckens haar werk is stevig geworteld in de jaren ‘20 van de 21e eeuw. De kleuren en vormen hebben raakvlakken met grafische vormgeving en met de beeldcultuur van deze tijd. De werken staan ook op zichzelf en hebben een echte innerlijke kracht. Hoe klein de werken soms ook zijn, de impact is groot en de invloed op de ruimte om het werk heen is intens.
In een recente serie schilderijen is een sterke tweedeling te zien tussen driehoeken die opgebouwd zijn en de ruimte om het schilderij heen. Toch vormen zij tezamen het beeld en lijkt het ene onderdeel binnen het schilderij ook niet te kunnen bestaan zonder het andere. Het is alsof de driehoekige vorm, die opgebouwd is uit dikkere en dunnere lijnen, voort groeit uit de rest van het vlak. Renckens is erg precies en ieder werk is een opsomming van vele formele keuzes. De herhaalde vormen in het werk zijn samen een soort visuele mantra’s en nodigen de toeschouwer echt uit om zich direct met het werk te verbinden.
Er is ook raakvlak met het werk van de Japanse Yui Yaegashi. Zowel Renckens als Yaegashi hebben een heel precieze manier van werken. Daarnaast vraagt het werk van Yaegashi als ook dat van Renckens om een hoge mate van concentratie van de kijker. Dan ontvouwt zich bij beide kunstenaars een krachtige en gevoelige wereld tegelijkertijd. Een groot voorbeeld van Renckens is de wereldberoemde Agnes Martin. In lijn met wat Martin zegt over schoonheid, wil Renckens, omdat er al genoeg minder fraais in de wereld is, mooie beelden maken.
Melchior Jaspers
Kunsthistoricus, curator & kunstadviseur v/d Rijksbouwmeester